HISTORIA HAFTU

Maszynowy haft komputerowy to technologia nowoczesna, przeznaczona głównie na potrzeby użytkowe. Jest to współczesna kontynuacja starożytnych technik zdobienia tkanin, mająca na celu ich oznaczenie bądź przydania im atrakcyjności. Praktycznie rzecz biorąc, od wieków nie zmieniło się nic ...

Historia haftu jest stara jak świat. Haft jest jednym z najstarszych sposobów dekorowania tkanin. Najdawniejsze okazy pochodzą z wykopalisk z V-IV wieku p.n.e. – haft na lnie na terenach Attyki, oraz aplikacje znalezione w górach Ałtaj.

Już w Księdze Wyjścia Pisma Świętego Starego Testamentu można znaleźć zapiski o zadaniu „ ..wykonania przybytku z dziesięciu płócien namiotowych, z delikatnego skręcanego lnu i niebieskiego włókna i wełny barwionej czerwoną purpurą i przędzy barwionej z czerwców – zrobionych robotą hafciarską..”

Najsłynniejszym haftem naszej ery jest przechowywana w Musee de la Tapisserie w Bayeux ( Francja ) średniowieczna Opona Królowej Matyldy, haftowana ośmioma kolorami. Pas płótna ma charakter obrazu historycznego i przedstawia historię podboju Anglii przez Wilhelma Zdobywcę.

Acupictores – czyli po łacinie „malujący igłą”, wzmiankowani są od XIV wieku, kiedy to zaczęły powstawać pierwsze cechy ówczesnych hafciarzy. Już wtedy królewskie komnaty Kazimierza Wielkiego obfitowały w obicia szamerowane złotym i srebrnym haftem. Haftowano proporce rycerskie i szaty religijne – stuły, ornaty; najcenniejszy z nich, zachowany do dziś to Ornat Kmity w królewskim skarbcu na Wawelu. W Europie prym wiodły hafty flamandzkie, które zdobiły szaty kofronowanych głów. Nawet królewska kareta Zygmunta Augusta ( połowa XVI w.) przyozdobiona była złotymi i srebrnymi haftami mistrza Jana Sebaldusa na cześć królewskiej siostry – Izabeli.

Haftowały królowe, mieszczki i zakonnice. Sowicie płacono za rękodzieła sióstr benedyktynek klasztoru w Sandomierzu. W wawelskim skarbcu do dziś przechowały się „atłaskowe obrazy na kanwie w jedną stronę albo robotą krzyżową” haftowane rękoma królowych : Jadwigi, Jagiellonek, Marii Ludwiki, Marii Leszczyńskiej.

Hafty były ozdobą strojów zarówno kobiecych, jak i męskich – kaftanów, obuwia, firan i zasłon, bielizny i pościeli, obić mebli i serwet. Aplikacje zdobiły torby i etui, nawet parasolki. Do haftu używano wszystkich dostepnych materiałów – jedwabiu, nici złotych i srebrnych, blaszek-pajetów, paciorków, cekinów, włóczki, tasiemek, nawet włosów.

Na przestrzeni wieków haftowanie było zarówno rzemiosłem, jak i sposobem na spędzanie czasu, częstokroć szkołą życia dla kobiet, jako że mężczyznom żadną miarą ono nie przystawało. Zajęciem, które kształtowało takie cechy jak cierpliwość, dokładność i systematyczność; wytrwałość była tu częstokroć ważniejsza niż talent.

Doskonalenie sztuki zdobienia znalazło swoje odbicie w starodawnej modzie i technice haftu. Niesłychanym powodzeniem cieszył się na przestrzeni minionych wieków wyszukany w swojej formie haft, pochodzący z okolic Wenecji, kultywowany później na dworze francuskim przez księcia Armanda Jeana Richelieu, kardynała i premiera Ludwika XIII. Ten wpływowy polityk i duchowny w swej próżności zdobił haftem wszystkie swoje szaty, stąd modny wówczas ażurowy wzór przyjął się od jego nazwiska jako haft riechelieu.

Z czasem upodobał go sobie cały europejski dwór, docierając także do Polski.
Jeszcze na początku XX wieku był powszechny i stosowany, zwłaszcza w zdobieniu bielizny, ze względu na swoją delikatną, niepowtarzalną urodę. Klasyczny richelieu wyszedł nieco z mody, ale jak wiadomo, moda powraca..

Współczesne wymagania mody to przede wszystkim wymagania jakościowe . Aby im sprostać, należy dbać o najlepsze technologie i najlepsze materiały.
Najważniejszy odcinek to programowanie. Zapewnia to ciągłe szkolenie personelu, pracującego na najnowszych wersjach oprogramowania, oraz wykorzystanie wszystkich nowinek rynkowych.

Równie ważnym czynnikiem determinującym jakość produktu jest zastosowanie środków produkcji najwyższej klasy, a do tych na pewno należy zaliczyć japońskie i niemieckie maszyny hafciarskie marki Tajima i ZSK, nici Ackermann niemieckiej firmy Amann, oraz cały szereg innych materiałów, towarzyszących procesowi produkcji wyrobów hafciarskich.

Źródłem i miarą sukcesu jest współpraca doswiadczonego personelu programującego i zespołu hafciarskiego; od ich umiejętności i sprawności zależy efektywne wykorzystanie skomplikowanych urządzeń technicznych i powierzonych wysokogatunkowych materiałów. Właściwe połączenie tych ogniw przez sprawną, lecz pragmatyczną kadrę menedżerską, zawsze daje spodziewany efekt końcowy.

B&W „Haftex” - firma funkcjonująca na rynku hafciarskim od trzydziestu lat, wypracowała sobie zasłużoną renomę, niezmiennie utrzymując wysoki poziom swojej produkcji. Od lat skutecznie konkuruje z częstokroć tańszymi na rynku produktami, stawiając przede wszystkim na powtarzalną wysoką jakość i trwałość wyrobów, precyzyjne wzornictwo i kolorystykę – wszystko to plasuje ją wśród krajowych liderów w tej branży.


HAFT MASZYNOWY bezpośrednio na odzieży roboczej, kurtkach, polarach i koszulkach i czapkach. HAFT który nie ma sobie równych, z wielosezonową gwarancją jakości w atrakcyjnych cenach. HAFT konkurencyjny do tradycyjnych metod znakowania tj. sitodruk itp. HAFT wykonywany w krótkich terminach - B&W ”HAFTEX” - firma z ponad 35-letnią tradycją; 03-663 Warszawa, ul. Kanałowa 26 a, tel. 22 678-15-09